[ Followers ]

Jiran Tetangga [ Pimpin Tangan Acik ]

Sunday, July 18, 2010

! Mengapa Aku Seorang Blogger??? !

Anda Blogger...


.::.  Sape yang ade blog sila angkat tangan!!! Hehe...ni sekadar mukadimah sahaje… Ok serious! Sebelum anda mempunyai blog, adakah anda pernah terfikir kenapa mesti menjadi seorang blogger atau mungkin anda hanya ‘suka-suki’ untuk mempunyai blog atau anda tak pernah terfikir langsung pun nak buat blog, tut..tut..dah ada blog, pelik jugak?? Okay, rasenya setiap orang ada jawapan yang tersendiri untuk menjawab persoalan itu. Begitu juga dengan aku, sekadar untuk dikongsi bersama mengapa aku ingin menjadi seorang blogger…aku pernah terfikir jugak sebelum aku cipta blogku ini ape yang buat ramai orang ‘giler’ dengan blogging, terutama kaum hawa sebab aku pernah terbaca artikel yang menbicarakan tentang perempuan yang paling ramai mempunyai blog dari lelaki…, setelah aku menyelongkar dan meneropong seberapa banyak info dari pelbagai sumber baru aku kenalpasti jawapan yang aku cari selama ini dan merungkai segala isi di dalam benak fikiranku…Nak taw mengapa aku sekarang beralih arah ke dunia Blog?? Sebab die besttt…hehe..Mari kite pandang-pandang jeling-jeling dengan jawapan yang ku simpulkan ini untuk tatapan bersama...  .::.

Luahan Perasaan

Selalunye blogger gurl yang suke touching2 nie kan..tapi xsemuanya dan xsalah pon..itu hak blog diorg, blog aku hak aku kan??...kebanyakkan blogger menulis dengan perasaan tulus dari hati kerana mereka ade kepuasan untuk menyampaikan ape saje yang diorg nak tulis…dan ape yang penting ialah hati diorg hepi untuk menulis…tiada paksaan dari sape2…sebab itu ramai blogger meluahkan perasaan dan mencurahkan pelbagai cerite diorg dlm blog masing2…termasuklah aku..aku ade perasaan ker?? heehee

Library Alam Maya

Taw nape aku cakap cam nie?? Kerana inilah tempat yang mudah kite nak tuntut ilmu free, cepat, mudah, padat dan macam2 lagi..wei sape nak bagi ajaran tanpa bayaran..jadi blog lah jawapannya..sebab aku juga belajar buat blog dari mereka2 yang otai ini…yang bagusnye diorg xloket nak kongsi ilmu, itu yang aku respect walaupon aku xkenal mereka…bolehla ibarat macam masuk perpustakaan untuk kite cari rujukan…antara ilmu yg pernah aku jejaki di dalam blog orang seperti tips2 berguna seperti cara nak wat blog, tips tuk softwares, dan lain2, ade juga ilmu utk resepi masakan, info2 tentang alam semulajadi, mengenai politik, investment & financing serta banyak lagi boleh kite explore kat library alam maya ni..pasti menyeronokkan!

Keluarga Baru Saya

Nak taw kenapa?? Antara sebabnye adalah blog ni merupakan keluarga yang berbilang kaum, bangsa, agama dan fahaman…ape yang aku perhatikan blogger dari kaum berbeza tapi sangat prihatin kepada blogger lain bile ade problem dan itu menjadi kekuatan kepada seorang blogger…target aku nak friend dengan blogger dari kaum lain..ade sape2 volunteer?

Jatuh Cinte Dengan Blog

Tak kenal maka tak cinta…itulah sebab nape aku nak try jadi blogger…dan bile dah jadi blogger betul la peribahasa tu..aku asyik bermanje dengan blog jer…haha..yelah nak bermanje dengan org lain takut tak sudi..acehh..sebenarnye berblog ni terlalu banyak kegembiraan dan kemanisan yang boleh buat jatuh sayang dengannya…tapi bile hadir kesedihan janganlah pulak korang jatuh sakit plak ye…satu lagi bile korang naik tangga ati2 ye jangan sampai jatuh plak…ni apsal citer pasal jatuh plak..kering idea beb..

Album Atau Diari Online Perjalanan Kehidupan

Ini dari sudut penglihatan aku, kebanyakkan blogger ramai yang ingin meluahkan kisah-kisah silam dan terkini mengenai kehidupan realitinya baik yang manis ataupun pahit,jap masam ade  ke??..haha..ok, ade juga yang ingin menceritakan kisah kehidupannya sebab xde sape nak dengar kalau dicite kat orang kot..kirenya blog ni dijadikan sebagai hardisk untuk diorg save memory kat dalam blog,mungkin juga boleh menjadi harta (wasiat) selepas tiada didunia kelak..ehehe…Selain itu, aku rase bagus kerana boleh jadi tatapan anak cucu bile diorg besar nanti..dan lebih bagus lagi kerana cucunye bangga dengan atok die ade blog dan lagi bangga lagi bile atuk dia plak cakap “kat sinilah atuk jumpa nenek dulu2”..amacam??

Mencari Kenalan

Ini pun boleh menjadi satu platform dimane kite nak mengumpulkan kawan seberapa ramai yang kite nak da…dan bagi sape2 yang dah boring dengan facebook,twitter,friendster,tagged,myspace..dan macam2 lagi lah laman sosial …

Promotion dan Business

Bagi sape2 yg dah ade blog ini lah alternative yang diorg ade untuk expand lagi business dan mempromosikannya…pasti ramai yang teruja nanti…bukan itu saje, boleh buat new market jugak..biaselah ramai juga yg ingin jd blogger kerana ade income yg menati diorg kalau tahu carenye..so sape2 yg dah taw tu share2 lah dgn saye ye…ape yg aku taw jika blog sesorg tu mempunyai trafik yg tinggi so lagi banyak la die leh dapat income..contohnye kalau ade org yang klik pada sesuatu iklan adalah sumbernye nanti, tapi mesti daftar dulu..antaranye, nuffnang, google advense, atau advelets.

Hilangkan Stress

Last sekali, aku rase ade yg menjadi blogger sebab nk hilangkan kekusutan dlm fikirannya dengan mencari blogger2 lain untuk share2 or borak2…al maklumlah selalunye blog xkene block lagi bagi sape2 yang dah keje kat mane2 company lar..



3 comments:

shida mj said...

yimz a.k.a prince halilintar..hahahahhaha ganas nama tu..
mula2 akak tanya nape tak buat blog, jwpn tak tau nak tulis apa..

tapi... bila dah start berblog, mak aii byk nya cite..ekekekek..

hidup blogger yimz..

apple hijau said...

betul betul betul...semua yang u tulis tu sama dgn punya pendapatan. setuju sesangat. hehehehe...

p/s:i loike this entry. very much!

Prince Halilintar said...

ms shadow: name mesti ganas. tapi orang xganas..ehehe..saye pon xtaw,bile habis tulis jer, tgk2 da panjang..kahkahkah

apple hijau: yeah..thanks apple hijau..Hidup Blogger!