[ Followers ]

Jiran Tetangga [ Pimpin Tangan Acik ]

Tuesday, August 10, 2010

:: Nilai Sebatang Pen ::

Mahalkah Pen...???

Salam Petang rakan2 bloger... Ni nak cite info mengenai Pen. Dalam kerja seharian kite mesti kite akan gunekan pen untuk menulis atau sebagainya. Kite mungkin dengar nama jenama pen yang biase kite ketahui seperti kilometrico, stabillo, artline, pilot, g soft, dan banyak lagi yang terkenal. Selalu kite pilih pen yang sesuai dengan gaya kesesuaian kita menulis. Sesetangah orang sampai terlalu banyak pen samapai tak tahu nak guna yang mane satu dan kadang2 main buang je pen tu walaupun masih ade ink nya lagi..kali ni aku nak share dengan korang mengenai nilai pen, adakah korang sanggup buang kalau ade pen seperti ini. Mari kite tengok 10 gambar pen yang mempunyai nilainya tersendiri...

10. Caran d’Ache 1010 Limited Edition: $ 19,000

Caran d’Ache’s 1010 Limited Edition pulpen merupakan penghargaan untuk menghormati industri pembuatan jam Swiss. Inspirasi untuk nama “1010″ berasal dari “Sepuluh menit lewat sepuluh (10:10),” saat tangan di dial sebuah jam tangan yang tepat seimbang. Diperbuat dari perak berlapis rhodium, 1010 pena yang membanggakan klip yang menyerupai sebuah jam tangan. Sebuah roda keseimbangan hias telah ditempatkan di antara dua batu rubi safir di bawah kubah dan kutu kecil yang indah nilai yang tergores di sekitar barel.

9. Four Seasons Limited Edition Fountain Pen Sets by Ferrari da Varese: $36,000

Four Seasons Limited Edition Fountain Pen Sets diluncurkan untuk merayakan warna dan mengubah warna yang lewat waktu. Hijau merupakan untuk musim bunga, merah untuk musim panas, cokelat untuk musim gugur dan musim dingin untuk  silver. Fitur pena emas 18-karat pena, berkelas ukiran, dan negara-of-the-art sistem pengisian pompa. Hanya 33 unit yang dibuat, dengan masing-masing harga $ 36.000.

8. Ripple HRH Limited Edition Visconti: $57,000

The Ripple HRH Limited Edition Visconti pulpen itu diperbuat dari emas putih 18K dan berlian dan dengan nada dua emas 18K nib. Tersedia dalam emas putih dan hitam, dan dengan harga $ 57.000, pen ini memiliki sistem pengisian reservoir ganda.

7. Caran d’Ache ‘1010’ Fountain Pen: $174,000

Caran d’Ache yang ’1010 ‘Fountain Pen dibuat dengan 18-karat emas dan bertatahkan berlian dan batu delima. Botol tinta tampak seperti sebuah jam mahkota. Laras dibuat transparan dengan menggunakan kristal safir. Hanya 10 unit yang diprodukkan, dengan masing-masing beharga $ 174.000.



6. Limited Edition Boheme Papillon Pen: $230,000

Hanya 81 lembar Pangeran Rainier III Limited Edition  pen telah dibuat. Air mancur-pena yang terbuat dari emas putih 18K dan dihiasi dengan berlian dan ruby bertaburan. 996 mempamerkan berlian itu dipotong dengan segi dan 92 batu rubi di sekitar bagian luarnya sementara bagian dalam benar-benar terlihat. Klip cincin di tutup memiliki 19 batu rubi melekat padanya sementara pena emas 18K diatur dengan dua batu delima. Harga 200.000 Euro (US $ 256.010).

5. Prince Rainier III Limited Edition 81 Pen: $256,000

Dibuat dalam putih solid, kuning atau naik emas, Boheme Edisi Terbatas Papillon Pens yang dipenuhi dengan lebih dari 1.400 berlian dan safir gemilang yang sukar membaluti seluruh body pen dalam tiga tingkat. Rapuh kupu-kupu dan sulur tanaman Keatsian memperhiasi topi, dan tubuh sementara dipatenkan berbentuk bintang tanda tangan Montblanc Diamond bahagian atas topi.  Harga 180.000 Euro (US $ 230.410).

4. La Modernista Diamonds Pen: $265,000

Pena ini dibuat oleh Caran d’Ache, sebuah perusahaan berbasis Swiss pada tahun 1999 sebagai penghormatan kepada arsitek Antonio Gaudi. Pena mengagumkan ini dijual di sebuah lelongan untuk $ 265.000. Pen ini memiliki 18-karat emas berlapis rhodium pena dan diatur dengan total berat 5.072 berlian Wesselton di 20-karat, serta 96 rubi total 32-karat. La Modernista Diamonds telah muncul dalam Guinness Book of Records 2001 untuk menjadi yang paling mahal saat itu pena.

3. Mystery Masterpiece: $730,000

 Rumah mewah Van Cleef, Arpels dan Montblanc adalah pembuat alat-alat tulis bernama Misteri Masterpiece, yang dilancarkan pada bulan Februari 2006 sebagai meraikan perayaan ulang tahun keseratus mereka. Pena terbuat dari emas putih, dihiasi dengan batu rubi, safir, atau zamrud dan aksen oleh berlian. Setiap pena memiliki 840 berlian dan lebih dari 20 karat dari batu dipasang di Van Cleef dan Arpels dipatenkan ‘Misteri Setting’. Harga $ 730.000. 

2. Diamante fountain pen by Aurora: €1,000,000

 Satu-satunya pen yang mengandungi 30 karat diamonds hasil senireka yang dicipta oleh Aurora.Walaupon harganya tidak diumumkan kepada public tetapi pakar meramalkan lebih kurang €1 Million Euros.

1. Montblanc Boheme Royal Pen: $1,500,000

 Nak taw pen yang paling mahal di dunia ni...inilah pen yang nilainya mencecah million beb..mane taknya pen ini digunakan oleh Kerabat Diraja, Orang2 Kenamaan dan Ahli Perniagaan untuk menandatangani surat/projek yang jutaan dollar dengan mengunakan pen ini. Antara ciri2 pen ini ,  Cartridge fountain pen, retractable rhodium-plated 18 K gold nib, 18 K white-gold barrel and cap set with 1,430 brilliant-cut diamonds, Montblanc emblem made of 19 diamonds, 18 K white-gold rings and clip set with a paramount-cut diamond.

Ini Pen yang aku guna sewaktu di pejabat..heehee
Pen ni memang tak bernilai tinggi, ditambah plak di sponsor juga oleh ofis aku ni...tapi ia amat bernilai sebagai rakan aku sewaktu di pejabat..kerana kalau xde pen macam mana nk tulis itu ini kan..Oklah, kalau sape2 berminat nak wat hantaran kawin boleh la pilih pen-pen seperti di atas tapi pen yang aku guna tu xpayah lah...haha

 

6 comments:

NIA said...

kalo beli pen-pen tuh gerenti tak guna punya.simpan dekat galeri je.sayang oohhh~

shida mj said...

pen pps tu lah yg menjadi pojaan hati ku sebab leh guna selalu..itu je yg mampu, yg lain hampeh mahal btul.. hehe

apple hijau said...

i suka pen yg last tu walaupun ia free hihihi...cakap nak warna apa merah? biru? silver? err...kenapa hijau tak der?

Prince Halilintar said...

sizuka: nak beli pon xmampu

shida mj: yup betul tu

apple hijau: hijau xde sbb apple hijau awal2 lagi dah kebas semuanya..haha

saria said...

Apaan pen...gue gak guna selalu pen...gua skg gunaa...ngak tau lagi..guna LAPTOP....haha
selamat hari raya ya ampunn...

Prince Halilintar said...

wah dimana saje ada lobang bu muncul..skrg sudah upgrade guna laptop pen dibuang begitu kok..